´╗┐ Forum Gospodarcze Powiatu Czarnkowsko-Trzcianeckiego

Ustawa o jawno┼Ťci ┼╝ycia publicznego mo┼╝e zaszkodzi─ç firmom


Ustawa o jawno┼Ťci ┼╝ycia publicznego mo┼╝e zaszkodzi─ç firmom Popieramy ide─Ö wzmocnienia transparentno┼Ťci pa┼ästwa, ale niekt├│re przepisy zawarte w projekcie ustawy o jawno┼Ťci ┼╝ycia publicznego, (np. dotycz─ůce polityk antykorupcyjnych) zwi─Öksz─ů obci─ů┼╝enia administracyjne i koszty przedsi─Öbiorc├│w. W─ůtpliwo┼Ťci budz─ů te┼╝ rozwi─ůzania dotycz─ůce dzia┼éalno┼Ťci lobbingowej i dost─Öpu do informacji publicznej oraz bardzo szybkie tempo prac nad projektem ÔÇô napisali Konfederacja Lewiatan i Startup Poland w li┼Ťcie do wicepremiera Mateusza Morawieckiego i ministra Mariusza Kami┼äskiego. Dzia┼éalno┼Ť─ç lobbingowa Rozwi─ůzanie przyj─Öte w projekcie ustawy nak┼éada, na organizacje bior─ůce udzia┼é w procesie konsultacji akt├│w prawnych, nowe obowi─ůzki formalno - informacyjne. Ich realizacja (a zw┼éaszcza aktualizacja), przy dynamicznych zmianach porz─ůdku obrad organ├│w w┼éadzy publicznej, mo┼╝e okaza─ç si─Ö trudna. Niedope┼énienie obowi─ůzku w tym zakresie wykluczy organizacje, np. pracodawc├│w z mo┼╝liwo┼Ťci wp┼éywania na proces legislacyjny - Obawiamy si─Ö, ┼╝e zapewnienie transparentno┼Ťci procesu opiniowania akt├│w prawnych b─Ödzie odbywa─ç si─Ö kosztem uprawnie┼ä przys┼éuguj─ůcym naszej organizacji, repezentuj─ůcej interesy przedsi─Öbiorc├│w. B─Ödziemy mieli te┼╝ ograniczony dost─Öp do informacji publicznej, w tym do dokument├│w oraz utrudniony wst─Öp na posiedzenia kolegialnych organ├│w w┼éadzy publicznej pochodz─ůcych z powszechnych wybor├│w, z mo┼╝liwo┼Ťci─ů rejestracji d┼║wi─Öku lub obrazu. ÔÇô m├│wi dr Aleksandra Musielak, ekspertka Konfederacji Lewiatan. Stosowanie ÔÇ×wewn─Ötrznych procedur antykorupcyjnychÔÇŁ Przedsi─Öbiorca w rozumieniu przepis├│w ustawy o swobodzie dzia┼éalno┼Ťci gospodarczej b─Ödzie zobowi─ůzany do stosowania wewn─Ötrznych procedur antykorupcyjnych. W─ůtpliwo┼Ťci budzi to, ┼╝e czynem podlegaj─ůcym sankcji nie jest sama korupcja, ale brak procedur antykorupcyjnych lub je┼Ťli UOKIK uzna, ┼╝e procedury s─ů pozorne lub nieskuteczne. Sankcja za brak procedur jest bardzo dotkliwa. Je┼╝eli osobie dzia┼éaj─ůcej w imieniu lub na rzecz danej firmy prokurator postawi zarzut antykorupcyjny, to na t─Ö firm─Ö prezes UOKiK na wniosek i po kontroli przeprowadzonej przez CBA b─Ödzie m├│g┼é na┼éo┼╝y─ç kar─Ö do 10 mln z┼é ÔÇô dodatkowo dana firma b─Ödzie wykluczona z zam├│wie┼ä publicznych na okres 5 lat. Wym├│g podpisania kodeksu etycznego przez ka┼╝dego pracownika, wsp├│┼épracownika i kontrahenta firmy b─Ödzie bardzo du┼╝ym obci─ů┼╝eniem biurokratycznym, trudnym do realizacji. Przy du┼╝ej skali dzia┼éalno┼Ťci i zmieniaj─ůcych si─Ö kontrahentach (czasem zatrudnianych jednorazowo i na zlecenia o ma┼éej warto┼Ťci) realizacja tego obowi─ůzku b─Ödzie anga┼╝owa─ç znacz─ůce zasoby firm. Konfederacja Lewiatan proponuje, aby przedsi─Öbiorca informowa┼é, ┼╝e podpisuj─ůc umow─Ö pracownik, wsp├│┼épracownik lub kontrahent akceptuj─ů postanowienia kodeksu etycznego przedsi─Öbiorcy. Niejasnym jest r├│wnie┼╝ spos├│b zapewnienia przez przedsi─Öbiorc─Ö, ┼╝e procedury antykorupcyjne b─Öd─ů skuteczne. Dost─Öp do informacji publicznej W─ůtpliwo┼Ťci budzi konieczno┼Ť─ç uiszczania op┼éaty za dost─Öp do informacji publicznej i bardzo d┼éugi okres oczekiwania na ustalenie wysoko┼Ťci op┼éaty (14 dni) oraz udostepnienia ┼╝─ůdanej informacji (kolejne 14 dni). Sygnali┼Ťci Lewiatan pozytywnie odnosi si─Ö do instytucji sygnalizowania przest─Öpstw, kt├│ra jest bardzo istotnym elementem wspieraj─ůcym zapobieganie nadu┼╝yciom. S┼éu┼╝y ona zar├│wno poszczeg├│lnym przedsi─Öbiorstwom, jako mechanizm wczesnego ostrzegania umo┼╝liwiaj─ůcy ochron─Ö reputacji firmy, jak i gospodarce, gwarantuj─ůc r├│wne zasady wszystkim jej uczestnikom. Natomiast szereg zastrze┼╝e┼ä budz─ů propozycje rozwi─ůza┼ä w zakresie ochrony sygnalist├│w. Mog─ů one prowadzi─ç do wypaczenia instytucji sygnalisty i dalszego spadku spo┼éecznej akceptacji tej formy prewencji. Konfederacja Lewiatan