´╗┐ Forum Gospodarcze Powiatu Czarnkowsko-Trzcianeckiego

Motoryzacja prosi rz─ůd o wsparcie w debacie o redukcji emsji CO2


Motoryzacja prosi rz─ůd o wsparcie w debacie o redukcji emisji CO2 Komisja Europejska ma wkr├│tce przedstawi─ç propozycje dotycz─ůce zmniejszenia emisji dwutlenku w─Ögla przez samochody osobowe i lekkie dostawcze po roku 2021. Zwi─ůzek Pracodawc├│w Motoryzacji i Artyku┼é├│w Przemys┼éowych, cz┼éonek Konfederacji Lewiatan uwa┼╝a, ┼╝e osi─ůgni─Öcie ambitnego celu dalszej redukcji emisji CO2, kt├│ry sobie stawia KE, nie powinno i nie mo┼╝e by─ç wykonane za wszelk─ů cen─Ö i apeluje do rz─ůdu, aby wspar┼é polsk─ů bran┼╝─Ö motoryzacyjn─ů w nadchodz─ůcej debacie na ten temat. Europejskie ustawodawstwo dotycz─ůce ograniczenia emisji dwutlenku w─Ögla przez samochody osobowe ma ogromne znaczenia dla przysz┼éo┼Ťci przemys┼éu samochodowego w Europie oraz w Polsce. - Zbli┼╝aj─ůca si─Ö debata kszta┼étuj─ůca ramy prawne dotycz─ůce emisji CO2 powinna uwzgl─Ödnia─ç wszystkie dost─Öpne technologie. Przysz┼éa polityka powinna respektowa─ç kluczow─ů zasad─Ö ÔÇ×neutralno┼Ťci technologicznejÔÇŁ i kierowa─ç si─Ö kompleksowym podej┼Ťciem w zakresie promowania najbardziej efektywnych kosztowo rozwi─ůza┼ä. Oznacza to, ┼╝e nale┼╝y przyjrze─ç si─Ö wszystkim czynnikom, kt├│re maj─ů wp┼éyw na emisj─Ö CO2 podczas u┼╝ytkowania pojazdu, a nie koncentruj─ů si─Ö tylko na samym poje┼║dzie i jego technologii ÔÇô m├│wi Pawe┼é Wide┼é, prezes Zwi─ůzku Pracodawc├│w Motoryzacji i Artyku┼é├│w Przemys┼éowych. Zdaniem Zwi─ůzku Pracodawc├│w Motoryzacji i Artyku┼é├│w Przemys┼éowych (podobne stanowisko przedstawi┼éo Europejskie Stowarzyszenie Producent├│w Samochod├│w) nowy docelowy poziom emisji CO2 dla samochod├│w osobowych i dostawczych powinien zosta─ç ustalony na 2030 r., bez wprowadzenia celu mi─Ödzyokresowego w roku 2025 . B─Ödzie to zgodne z ramami czasowymi Pakietu klimatyczno-energetycznego Unii Europejskiej do 2030 roku i dzi─Öki temu przemys┼é motoryzacyjny w Europie zdo┼éa opracowa─ç nowe technologie i dostosuje cykle produkcyjne swoich produkt├│w. Wprowadzenie niezb─Ödnych zmian technicznych i konstrukcyjnych w pojazdach na rok 2025 dla samochod├│w osobowych b─Ödzie olbrzymim wyzwaniem, a w przypadku lekkich samochod├│w dostawczych by┼éoby to prawie niemo┼╝liwe. Zbyt ambitne cele bez rozs─ůdnych okres├│w przej┼Ťciowych zagra┼╝aj─ů dalszemu rozwojowi polskiego przemys┼éu motoryzacyjnego i mog─ů wr─Öcz spowodowa─ç jego kurczenie si─Ö, z negatywnymi konsekwencjami spo┼éeczno-ekonomicznymi. Bran┼╝a motoryzacyjna uwa┼╝a, ┼╝e zmniejszenie emisji dwutlenku w─Ögla o 20% dla samochod├│w osobowych jest mo┼╝liwe do osi─ůgni─Öcia przy wysokich, ale akceptowalnych kosztach. Jednak┼╝e cel redukcji CO2 w segmencie lekkich pojazd├│w dostawczych powinien by─ç ni┼╝szy ni┼╝ dla samochod├│w osobowych. Dla segmentu lekkich samochod├│w dostawczych musimy wzi─ů─ç pod uwag─Ö d┼éu┼╝sze cykle rozwoju pojazd├│w, ograniczone mo┼╝liwo┼Ťci poprawy aerodynamiki z powodu wymog├│w funkcjonalnych, inne wymagania dotycz─ůce ┼éadowno┼Ťci, ni┼╝szy potencja┼é elektryfikacji, szczeg├│lnie w segmencie wi─Ökszych samochod├│w dostawczych i wysok─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç cenow─ů. W Polsce, przy konieczno┼Ťci podtrzymywania silnego wzrostu gospodarczego i ni┼╝szego poziomu zamo┼╝no┼Ťci, zbyt ambitne cele dla lekkich samochod├│w dostawczych mog─ů mie─ç negatywny wp┼éyw na przedsi─Öbiorstwa, w tym M┼ÜP i zatrudnienie pracownik├│w. Europejski przemys┼é motoryzacyjny z zadowoleniem przyjmuje propozycje systemu wspomagaj─ůcego wprowadzanie na rynek pojazd├│w z nap─Ödem alternatywnym, jednak┼╝e pod warunkiem, ┼╝e zaoferuje si─Ö pozytywne bod┼║ce, bez kar za nieodpowiedni poziom wprowadzania na rynek pojazd├│w nisko- i zero-emisyjnych. Konfederacja Lewiatan