´╗┐ Forum Gospodarcze Powiatu Czarnkowsko-Trzcianeckiego

Doro┼Ťli Polacy nie kszta┼éc─ů si─Ö


Doro┼Ťli Polacy nie kszta┼éc─ů si─Ö Komisja Europejska opublikowa┼éa sz├│st─ů edycj─Ö Monitora Kszta┼écenia i Szkolenia przedstawiaj─ůc m.in. zmiany w systemach kszta┼écenia w krajach UE28, jakie dokona┼éy si─Ö w ostatnich latach. Komentarz dr Ma┼égorzaty Starczewskiej-Krzysztoszek, g┼é├│wnej ekonomistki Konfederacji Lewiatan Wydatki publiczne na edukacj─Ö stanowi┼éy w Polsce w 2015 r. 5,2 proc. PKB, a 12,6 proc. ca┼éo┼Ťci wydatk├│w publicznych. ┼Ürednio w krajach UE by┼éo to 4,9 proc. PKB i 10,3 proc. wydatk├│w publicznych. Wska┼║niki te wskazuj─ů, ┼╝e w Polsce jest pod wzgl─Ödem publicznego finansowania edukacji nieco lepiej ni┼╝ w ca┼éej UE. Pytanie tylko, czy ┼Ťrodki te s─ů efektywnie wykorzystywane. I tu tak┼╝e teoretycznie mo┼╝emy m├│wi─ç o lepszych wynikach ni┼╝ ┼Ťrednia dla UE, bowiem w Polsce 14,4 proc. 15-latk├│w mia┼éo braki w umiej─Ötno┼Ťciach w czytaniu i interpretacji, podczas gdy w UE by┼éo to ┼Ťrednio 19,7 proc. Problem w tym, ┼╝e w 2015 r. odsetek ten by┼é w Polsce istotnie wy┼╝szy ni┼╝ w 2012 r. (o ponad 1/3). Podobnie negatywny trend obserwujemy w znajomo┼Ťci matematyki i rozumowaniu w naukach przyrodniczych. To, ┼╝e ┼Ťrednio w UE jest gorzej nie powinno nas usypia─ç. Je┼╝eli bowiem ro┼Ťnie odsetek m┼éodych ludzi, kt├│rzy maj─ů problemy z czytaniem ze zrozumieniem, z matematyk─ů i naukami przyrodniczymi, to ju┼╝ nale┼╝y dzia┼éa─ç, aby te niepokoj─ůce zjawiska zahamowa─ç. Nie wiem, czy reforma edukacji, kt├│r─ů rz─ůd wprowadzi┼é od wrze┼Ťnia 2017 r. pozwoli na to. Ale 15-latkowie maj─ů jeszcze szanse na uzupe┼énienie swoich umiej─Ötno┼Ťci i doskonalenie wiedzy tak, aby w bardzo szybko zmieniaj─ůcej si─Ö, coraz wi─Öcej wymagaj─ůcej gospodarce znale┼║─ç dla siebie miejsce. Gorzej z osobami doros┼éymi. W Polsce tylko 3,7 proc. os├│b doros┼éych bierze udzia┼é w kszta┼éceniu ustawicznym. W krajach UE jest to ┼Ťrednio 3-krotnie wi─Öcej. Ponadto w Polsce i tak niewielki odsetek os├│b doros┼éych bior─ůcych udzia┼é w kszta┼éceniu ustawicznym zmala┼é w 2016 r. w stosunku do 2013 r. o prawie 15 proc. Mo┼╝liwe, ┼╝e jest to w cz─Ö┼Ťci efekt sytuacji na rynku pracy, kt├│ra w 2013 r. by┼éa znacznie gorsza (stopa bezrobocia 9,8 proc.) ni┼╝ w 2016 r. (5,5 proc.). Ponadto w 2013 r. bezrobotnych poszukuj─ůcych pracy d┼éu┼╝ej ni┼╝ 6 miesi─Öcy by┼éo prawie 1 milion. W 2016 r. ju┼╝ tylko 420 tys. Mo┼╝e nie znajdujemy w sobie motywacji do kszta┼écenia przez ca┼ée ┼╝ycie, a mo┼╝e nie ma oferty skierowanej do os├│b doros┼éych, kt├│ra pozwala┼éaby im w takim procesie ┼Ťwiadomie uczestniczy─ç. Zapewne dzia┼éaj─ů tu obie przyczyny. ┼Üwiadomo┼Ťci nie da si─Ö szybko zmieni─ç, ale mo┼╝na na t─Ö zmian─Ö oddzia┼éywa─ç poprzez odpowiednie impulsy. Na pewno takim impulsem mog┼éoby by─ç przemy┼Ťlane, dostosowane do potrzeb cyfryzuj─ůcego i robotyzuj─ůcego si─Ö ┼Ťwiata i gospodarki, dofinansowywanie kszta┼écenia ustawicznego Polak├│w. Dzisiaj wi─Ökszo┼Ť─ç os├│b kt├│re chc─ů pracowa─ç, mog─ů prac─Ö znale┼║─ç, ale ÔÇ×jutroÔÇŁ b─Ödzie to coraz trudniejsze. Przede wszystkim ze wzgl─Ödu na brak odpowiednich umiej─Ötno┼Ťci i kompetencji. A do ich budowania potrzebny jest lifelong learing. Tymczasem rz─ůd planuj─ůc bud┼╝et pa┼ästwa na 2018 r. zak┼éada w planie finansowym Funduszu Pracy, kt├│ry ma dysponowa─ç prawie 12 mld z┼é, ┼╝e wydatki z niego wynios─ů 8,2 mld z┼é. Maj─ůc ÔÇ×rezerw─ÖÔÇŁ 3,6 mld z┼é rz─ůd jednocze┼Ťnie obni┼╝a o 50 proc. i tak bardzo niskie wydatki na Krajowy Fundusz Szkoleniowy (z 200 mln z┼é do 100 mln z┼é). Rz─ůd nie ma te┼╝ w planach ┼╝adnego systemowego programu zapewniaj─ůcego Polakom kszta┼écenie ustawiczne. Ju┼╝ dzisiaj w Polsce zaczynaj─ů dzia┼éa─ç przedsi─Öbiorstwa, w kt├│rych na 1 zatrudnionego przypadaj─ů 3 roboty. Mo┼╝e lepiej zamiast zwi─Öksza─ç wydatki spo┼éeczne do 75 mld z┼é zacz─ů─ç znacznie wi─Öcej przeznacza─ç na kszta┼écenie ustawiczne.