´╗┐ Forum Gospodarcze Powiatu Czarnkowsko-Trzcianeckiego

Szkolnictwo zawodowe: pracodawcy chc─ů wsp├│┼épracowa─ç


Szkolnictwo zawodowe: pracodawcy chc─ů wsp├│┼épracowa─ç Bardzo pozytywnie przyjmujemy deklaracj─Ö wsp├│┼épracy rz─ůdu z pracodawcami w celu budowy systemu kszta┼écenia zawodowego. Podnoszenie kwalifikacji w ramach systemu dualnego, z wykorzystaniem ┼Ťrodk├│w i do┼Ťwiadcze┼ä pracodawc├│w, ma zasadnicze znacznie dla konkurencyjno┼Ťci gospodarki - napisa┼éa Konfederacja Lewiatan, w odpowiedzi na list premiera Mateusza Morawieckiego i Anny Zalewskiej, minister edukacji narodowej, dotycz─ůcy kszta┼écenia zawodowego. - Chcemy si─Ö zaanga┼╝owa─ç w kszta┼écenie zawodowe. Proponujemy utworzenie tzw. Centr├│w Kwalifikacji, plac├│wek zarz─ůdzanych przez organizacje pracodawc├│w, gdzie odbywa┼éyby si─Ö szkolenia, egzaminowanie i certyfikowanie kwalifikacji, finansowane z konkurs├│w z program├│w operacyjnych i pieni─Ödzy samorz─ůdowych oraz Korpusu Fachowc├│w, zatrudnionych w organizacjach pracodawc├│w pomagaj─ůcym firmom anga┼╝owa─ç si─Ö w kszta┼écenie zawodowe. Konieczna jest te┼╝ zmiana przepis├│w prawnych zach─Öcaj─ůcych do inwestowania w kszta┼écenie zawodowe. Chodzi o ulgi podatkowe, wi─Öksze ┼Ťrodki na m┼éodocianych, dofinansowanie praktycznej nauki zawodu dla uczni├│w technik├│w i zmian─Ö zasad zatrudniania pracownik├│w m┼éodocianych. Wa┼╝na jest te┼╝ promocja dobrych praktyk kszta┼écenia zawodowego - m├│wi Jakub Gontarek, ekspert Konfederacji Lewiatan. Konfederacja Lewiatan, jak i poszczeg├│lne jej zwi─ůzki bran┼╝owe i regionalne, zaanga┼╝owa┼éa si─Ö w dzia┼éania s┼éu┼╝─ůce rozwojowi kszta┼écenia zawodowego. Od wielu lat firmy wsp├│┼épracuj─ů ze szko┼éami zawodowymi, otwieraj─ů klasy patronackie, tworz─ů programy kszta┼écenia oraz realizuj─ů praktyczn─ů nauk─Ö zawodu w przedsi─Öbiorstwach. Eksperci uczestnicz─ů w pracach Sektorowych Rad Kompetencji, w przygotowaniu modelowych procedur wsp├│┼épracy firm ze szko┼éami i centrami praktycznego kszta┼écenia, a tak┼╝e definiowaniu nowych zawod├│w dostosowanych do wyzwa┼ä Gospodarki 4.0. Przyk┼éadem takiej inicjatywy jest wniosek o dodanie do klasyfikacji zawod├│w kszta┼écenia zawodowego technika programisty, jako odpowied┼║ na nasilaj─ůcy si─Ö brak wykwalifikowanych pracownik├│w. Ponadto Konfederacja Lewiatan inicjowa┼éa przygotowanie uchwa┼é strony pracodawc├│w i pracownik├│w zawieraj─ůcych rekomendacje zmian w systemie kszta┼écenia zawodowego oraz w Krajowym Funduszu Szkoleniowym. Propozycje Konfederacji Lewiatan dotycz─ůce kszta┼écenia zawodowego: Centra Kwalifikacji prowadzone przez organizacje pracodawc├│w W celu zwi─Ökszenia efektywno┼Ťci dualnego systemu kszta┼écenia potrzebujemy diagnozy zapotrzebowania na pracownik├│w, wykwalifikowanej kadry pedagogicznej znaj─ůcej najnowsze trendy w bran┼╝ach, instytucji szkol─ůcych wsp├│lnie z biznesem oraz o┼Ťrodk├│w egzaminacyjnych potwierdzaj─ůcych kwalifikacje przez praktyk├│w z biznesu. Powy┼╝sze zadania mog┼éyby by─ç realizowane prze Centra Kwalifikacji zarz─ůdzane przez organizacje pracodawc├│w, tworzone np. przy Centrach Kszta┼écenia Praktycznego i finansowane w ramach program├│w operacyjnych zar├│wno krajowych, jak i regionalnych. Gwarancj─ů skuteczno┼Ťci ich funkcjonowania jest wpisanie si─Ö w funkcjonuj─ůc─ů struktur─Ö samorz─ůdow─ů i ┼Ťcis┼éa wsp├│┼épraca z Okr─Ögowymi Komisjami Egzaminacyjnymi, szko┼éami bran┼╝owymi, technikami, plac├│wkami edukacyjnymi oraz regionalnymi instytucjami rynku pracy. Korpus fachowc├│w Potrzebna jest nam sie─ç ekspert├│w zatrudnionych w organizacjach pracodawc├│w, kt├│rzy b─Öd─ů inicjowa─ç wsp├│┼éprac─Ö, wspiera─ç firmy w procesie kszta┼écenia uczni├│w w miejscu pracy, doradza─ç w kwestiach formalnych oraz diagnozowa─ç zapotrzebowanie na pracownik├│w rozumiej─ůc specyfik─Ö funkcjonowania instytucji edukacji i priorytety jakimi kieruj─ů si─Ö firmy. ┼╣r├│de┼é dofinansowania tworzenia takich stanowisk mo┼╝emy poszukiwa─ç w Funduszu Pracy. Musimy wsp├│lnie stworzy─ç spo┼éeczno┼Ť─ç profesjonalist├│w, dla kt├│rych przygotowanie wysoko wykwalifikowanych kadr b─Ödzie priorytetem, potrafi─ůcych modyfikowa─ç podstawy kszta┼écenia, wspiera─ç przedsi─Öbiorstwa w organizacji praktycznej nauki w firmie oraz weryfikowa─ç zdobywane kompetencje. Wa┼╝nym wsparciem dla wsp├│┼épracy firm i szk├│┼é jest tak┼╝e w┼éa┼Ťciwa diagnoza popytu i poda┼╝y pracy, kt├│ra jest kluczowa dla planowania inwestycji w kszta┼écenie zawodowe i gwarantuje op┼éacalno┼Ť─ç ekonomiczn─ů wieloletnich program├│w kszta┼écenia. Ulgi podatkowe na zakup nowej bazy techno - dydaktycznej Zaanga┼╝owanie pracodawc├│w w kszta┼écenie zawodowe musi by─ç tak┼╝e budowane na systemie zach─Öt finansowych, kt├│re b─Öd─ů pokrywa─ç cz─Ö┼Ť─ç wydatk├│w firm przeznaczanych na stworzenie miejsca nauki w firmie, b─ůd┼║ zakupu do szk├│┼é i plac├│wek, nowych narz─Ödzi oraz maszyn wykorzystywanych do nauki, egzaminowania i certyfikowania kwalifikacji. Status pracownika m┼éodocianego Znacz─ůcy udzia┼é firm musi by─ç uwzgl─Ödniony w projektowaniu regulacji dotycz─ůcych zatrudniania i refinansowania kszta┼écenia pracownik├│w m┼éodocianych. Priorytetem powinno by─ç zwi─Ökszanie ┼Ťrodk├│w przeznaczonych na refundacj─Ö wynagrodze┼ä m┼éodocianych pracownik├│w ze ┼Ťrodk├│w Funduszu Pracy. Nale┼╝y da─ç pracodawcom mo┼╝liwo┼Ť─ç zawierania z pracownikami m┼éodocianymi um├│w o prac─Ö na czas nieokre┼Ťlony. Konieczne jest wprowadzenie mo┼╝liwo┼Ťci, a nawet zach─Öt dla pracodawc├│w, kt├│rzy zdecyduj─ů si─Ö prowadzi─ç przygotowanie zawodowe dla znacz─ůco wi─Ökszej liczby uczni├│w ni┼╝ zamierzaj─ů potem zatrudni─ç na sta┼ée. Osoby, kt├│re skorzystaj─ů z takiego praktycznego kszta┼écenia w nowoczesnych zak┼éadach, bez trudu znajd─ů prac─Ö u innych pracodawc├│w, r├│wnie┼╝ tych, kt├│rzy nie s─ů w stanie samodzielnie zorganizowa─ç przygotowania zawodowego m┼éodocianych na swoje w┼éasne potrzeby. Zmiana finansowania kszta┼écenia praktycznego uczni├│w technik├│w Konieczno┼Ťci─ů jest dostosowanie prawa o┼Ťwiatowego do zr├│wnania finansowania kszta┼écenia praktycznego uczni├│w technik├│w realizuj─ůcych kszta┼écenie praktyczne u pracodawc├│w i pracownik├│w m┼éodocianych poprzez zagwarantowanie mo┼╝liwo┼Ťci dofinansowania pracodawcom koszt├│w kszta┼écenia, pod warunkiem uzyskania przez ucznia technikum (pobieraj─ůcego u pracodawcy zaj─Öcia praktyczne) ┼Ťwiadectwa kwalifikacyjnego. Zwi─Ökszenie ┼Ťrodk├│w przeznaczonych na Krajowy Fundusz Szkoleniowy Nie mo┼╝na tak┼╝e zapomina─ç o systemie kszta┼écenia ustawicznego, kt├│rego jedynie cz─Ö┼Ťci─ů jest system kszta┼écenia zawodowego. Dlatego kluczowe jest uwzgl─Ödnienie potrzeb firm i zwi─Ökszenie ┼Ťrodk├│w przeznaczonych na Krajowy Fundusz Szkoleniowy. Tym bardziej, ┼╝e jest to obecnie najbardziej popularne narz─Ödzie podnoszenia kwalifikacji pracownik├│w w┼Ťr├│d pracodawc├│w. Promocja kszta┼écenia zawodowego Przekonanie os├│b m┼éodych do wyboru praktycznej ┼Ťcie┼╝ki kszta┼écenia jest konieczno┼Ťci─ů. Oczekujemy promocji dobrze dzia┼éaj─ůcej wsp├│┼épracy szk├│┼é i firm, pokazaniu nowocze┼Ťnie wyposa┼╝onych sal szkoleniowych oraz budowania wizerunku kszta┼écenia zawodowego w firmie jako procesu wykorzystywania najnowszych rozwi─ůza┼ä technologicznych, wsp├│┼épracy z ekspertami oraz mo┼╝liwo┼Ťci rozwoju zawodowego, tak┼╝e za granic─ů. Konfederacja Lewiatan