´╗┐ Forum Gospodarcze Powiatu Czarnkowsko-Trzcianeckiego

Solidarno┼Ť─ç i Lewiatan nie zgadzaj─ů si─Ö z Prokuratorem Generalnym.


ÔÇ×Solidarno┼Ť─çÔÇŁ i Lewiatan nie zgadzaj─ů si─Ö z Prokuratorem Generalnym Uznanie przez Prokuratora Generalnego ustawy dotycz─ůcej zniesienia limitu sk┼éadek na ZUS za zgodn─ů z Konstytucj─ů RP, oznacza przyzwolenie na naruszenie podstaw dialogu spo┼éecznego w Polsce, bez ┼╝adnych sankcji. Takie stanowisko prowadzi do marginalizacji roli partner├│w spo┼éecznych ÔÇô napisali we wsp├│lnym stanowisku NSZZ ÔÇ×Solidarno┼Ť─çÔÇŁ i Konfederacja Lewiatan. Szefowie ÔÇ×Solidarno┼ŤciÔÇŁ i Lewiatana apeluj─ůc w ubieg┼éym roku do prezydenta o zawetowanie tej ustawy podkre┼Ťlali, ┼╝e spos├│b i tempo jej procedowania naruszy┼éy podstawowe zasady i standardy dialogu spo┼éecznego, kt├│ry ma swoje umocowanie w art. 20 Konstytucji RP. Prezydent odes┼éa┼é ustaw─Ö do Trybuna┼éu Konstytucyjnego podzielaj─ůc w wielu punktach argumentacj─Ö zwi─ůzkowc├│w i pracodawc├│w. Tymczasem Prokurator Generalny w swojej opinii uzna┼é, i┼╝ nie mo┼╝na zgodzi─ç si─Ö z zarzutem Prezydenta RP, ┼╝e w toku procesu ustawodawczego naruszono przepisy ustaw: o zwi─ůzkach zawodowych, organizacjach pracodawc├│w lub Radzie Dialogu Spo┼éecznego. Jego zdaniem spos├│b konsultacji dawa┼é mo┼╝liwo┼Ť─ç wystosowania przez stron─Ö spo┼éeczn─ů opinii w ustawowym terminie 21 dni, skoro projekt ten zosta┼é skierowany do Sejmu w dniu 31 pa┼║dziernika 2017 r. Po wniesieniu do Sejmu prace nad tym projektem trwa┼éy niespe┼éna miesi─ůc i zako┼äczy┼éy si─Ö g┼éosowaniem w trakcie trzeciego czytania, kt├│re mia┼éo miejsce w 24 listopada 2017 r." (s. 12 stanowiska). Zdaniem Prokuratora Generalnego proces opiniowania projektu przez partner├│w spo┼éecznych, mo┼╝e by─ç kontynuowany w trakcie prac parlamentarnych. - Nie podzielamy stanowiska, ┼╝e obowi─ůzek umo┼╝liwienia zwi─ůzkom zawodowym, pracodawcom i Radzie Dialogu Spo┼éecznego przedstawienia opinii o projekcie ustawy nie jest elementem konstytucyjnego trybu ustawodawczego ÔÇô napisali w stanowisku NSZZ ÔÇ×Solidarno┼Ť─çÔÇŁ i Konfederacja Lewiatan. Nale┼╝y przypomnie─ç, ┼╝e w swoim orzecznictwie TK wskazywa┼é na wag─Ö i rol─Ö procesu konsultacji. Odnosimy wra┼╝enie, ┼╝e w stanowisku Prokuratora Generalnego orzecznictwo to jest przedstawiane w spos├│b wybi├│rczy. Na b┼é─Ödn─ů ocen─ů Prokuratora Generalnego wskazuje r├│wnie┼╝ regulamin Sejmu RP. Zgodnie z art. 34 ust. 3 Regulaminu Sejmu RP uzasadnienie do projektu powinno przedstawia─ç wyniki przeprowadzanych konsultacji oraz informowa─ç o przedstawionych wariantach i opiniach, w szczeg├│lno┼Ťci je┼╝eli obowi─ůzek zasi─Ögania takich opinii wynika z przepis├│w ustawy. Podzielamy, w tym zakresie, konkluzj─Ö zawart─ů w stanowisku Prokuratora Generalnego o naruszeniu Regulaminu Sejmu RP oraz Regulaminu Prac Rady Ministr├│w. Prokurator s┼éusznie podkre┼Ťla, ┼╝e w spos├│b niebudz─ůcy w─ůtpliwo┼Ťci Regulamin Prac Rady Ministr├│w przes─ůdza, ┼╝e ca┼éy proces opiniowania rz─ůdowego projektu ustawy przez uprawnione podmioty winien zosta─ç rozpocz─Öty i zako┼äczony na etapie rz─ůdowych prac legislacyjnych przed wniesieniem projektu do Sejmu. Spos├│b procedowania tej ustawy narusza wzorzec w┼éa┼Ťciwego dzia┼éania organ├│w administracji rz─ůdowej. Konfederacja Lewiatan